Sekretess är en kritisk komponent i alla företag. Det är anledningen till att människor låser skåp med konfidentiella filer eller hyr skåp på banker.
Men trots dess betydelse behandlas digital integritet ofta som en efterlevnadsfråga med hjälp av gammaldags verktyg. Det är dags att ändra på det. För att göra det måste företagen proaktivt införa integritetsfokuserade styrmodeller.
Dataskydd
I takt med att världen blir alltmer datadriven kräver konsumenterna bättre integritetsskydd och kontroll över sin personliga information. Den ökande konsumentmedvetenheten har lett till nya regleringar i länder runt om i världen, inklusive Europas allmänna dataskyddsförordning och Kaliforniens Consumer Privacy Act. Dessa lagar, i kombination med höga bötesbelopp, gör att företag måste prioritera dataskydd. Dataintrång kan skada varumärkens rykte och leda till att kunderna förlorar förtroendet för dem. Genom att inhämta kundernas samtycke, genomföra säkerhetsåtgärder, vara transparenta, minimera datainsamlingen och säkerställa noggrannhet kan företag bygga förtroende hos sina kunder och visa att de följer dataskyddsbestämmelserna.
Trots den växande betydelsen av dataskydd är det tyvärr många företag som behandlar det som en administrativ uppgift och använder manuella metoder. Detta leder till ineffektiva arbetsflöden och frustrerade, utmattade kundrepresentanter. Avancerade verktyg som kombinerar automatisering med sömlösa integrationer, strömlinjeformade förfrågningar och tydliga kartläggningslösningar kan hjälpa organisationer att skala upp sina dataskyddsinsatser samtidigt som de förbättrar användarupplevelsen och minskar driftskostnaderna.
Datastyrning
Datastyrning innebär att man upprättar system för att göra företagets data tillgängliga, användbara och säkra. De som ansvarar för datastyrning har vanligtvis ansvar för att upprätta policyer och infrastruktur, samt utbildning och verktyg för att automatisera processer och förbättra datakvaliteten. När det gäller regelefterlevnad gör solida datahanteringsrutiner det lättare att uppfylla branschens, myndigheternas och lagens krav. De minskar slöseri som orsakas av beslut som fattas på grundval av felaktig information och sänker kostnaderna för kundservice genom att göra det enkelt för representanter att hitta rätt svar.
Förutom att minska kostnaderna kan effektiv datastyrning också hjälpa ditt företag att uppnå sina affärsmål. Om företaget till exempel vill öka kundlojaliteten kan en enkel onlineprocess för dataägande göra det lättare för kunderna att få tag på det de behöver. Detta bidrar till att bygga upp förtroende och lojalitet, vilket stärker varumärkesuppfattningen. Det kan också hjälpa ditt företag att följa regler som GDPR, CCPA eller HIPAA.
Automatiserad kartläggning av data
Datamappning är en viktig del av processen för att följa strikta dataregler och för att fastställa giltigheten hos dina affärsdata. Den hjälper också till att logiskt länka till synes orelaterade data. I det här sammanhanget är automatisering mycket meningsfullt. Det minskar risken för misstag, förenklar uppgiften och gör det möjligt att kartlägga mer omfattande datastrukturer. Automatiserade verktyg gör det också möjligt att upptäcka, kartlägga och visualisera de olika platser där era affärsprocesser och konsumentinformation lagras i realtid.
Som ett resultat kan du skapa enhetliga vyer över dina data och fatta välgrundade beslut. På så sätt kan marknadsföringsteamet rikta in sig på kunderna på ett mer effektivt sätt, och organisationen som helhet kan dra nytta av ökad operativ effektivitet och finansiella resultat. Med en robust mappningslösning kan ni uppfylla kraven i dataskyddslagar som GDPR och California Consumer Privacy Act (CCPA). Detta hjälper dig att följa lagstiftningen och ge konsumenterna en korrekt bild av ditt företags datapraxis.
Äganderätt till data
Det är viktigt med regelverk som gör dataskydd till ett kärnvärde i verksamheten och som ser till att företagen följer reglerna på ett effektivt sätt. De måste dock gå längre än att kräva efterlevnad av sekretessregler och fastställa påföljder för överträdelser. De bör också främja proaktiv implementering av datakartläggningslösningar, standardiserad hantering av förfrågningar och enkel integration med tredjepartstjänster för att hantera komplexiteten i integritetslandskapet. Dessutom bör de undersöka hur strukturella egenskaper i företagsrelationer påverkar konsumentinitierade strategier för att skydda den personliga integriteten. Dessa strukturer formas av typen av integritetshot, deras sannolikhet och konsumenternas resurser såsom kunskap och självtillit.
I slutändan är det upp till konsumenterna att ta kontroll över sina data och välja de företag som har deras bästa i åtanke, inte företag som använder deras personliga information för egen vinning. Lyckligtvis finns det många verktyg som konsumenterna kan använda för att övervaka insamlingen och behandlingen av deras uppgifter. Bland annat kan man använda screeningverktyg som verifierar integritetspolicyer, begränsa tillgången till information, radera sina digitala fotspår och använda krypteringsprogram som virtuella privata nätverk (VPN) eller The Onion Router.